av Nils Faarlund
Undersøkelsene
av friluftslivets tradisjoner utenlands og i Norge de siste hundre år har ført
frem til kilder som avdekker friluftslivets "Sturm-und-Drang"
år og den tidlige "manndommen" - perioden mellom verdenskrigene. Det
har imidlertid vist seg vanskelig å komme frem til et entydig bilde som
opphever et stadig økende press på friluftslivets egenart fra idrett, turisme,
massemedier og utstyrsinteressene. Ved å gå inn i friluftslivets
"pubertet", "barndom" og vilkårene rundt "fødselen",
ser det ut til at vi kan komme frem til en mer varig avklaring. Det viser seg
da at Norge står i en særstilling når det gjelder det tradisjonelle
friluftslivets fødsel. På grunn av at landet ikke hadde noen etablert identitet
og status i Europa før attenhundretallet, kom det til en forsert utvikling av
"det norske" i løpet av det påfølgende hundreåret.
Norsk
friluftsliv er ikke enestående i Europa eller i Norden. Vi har imidlertid en ualmindelig markant utvikling som gjør det mulig å
identifisere verdier og egenart i et skarpt fukusert
bilde.
Klimaskifte for tradisjonsforskning
På norsk
er friluftsliv et varmt ord. De forskjelligste interesser forsøker å definere
seg inn under denne salgsfremmende betegnelsen. Enhver som prøver seg på en
grenseoppgang for friluftsliv som begrep, merker da også snart at de som blir
satt utenfor, slår tilbake.
De mest
pregnante uttrykkene for friluftslivets egenart som innslag i vår kultur har vi
fra tiden rundt århundreskiftet. "De harde tredveåra",
krigens tid og "gjenreisningen" kvalte slett ikke møtet med fri
natur. Men det er tydelig at en klargjøring av friluftslivets vesen hverken var særlig påkrevet eller
noen prioritert virksomhet på den tid. Resultatet er at vi i sytti- og åttiårene stadig må begynne mer eller mindre på
bar bakke når vi skal slå fast det tradisjonelle, norske friluftslivets
egenart.
I slutten
av sekstiårene og i begynnelsen av syttiårene var det en grønn oppvåkning i
Norge. På den tid var det mulig å fremme et friluftsliv der opplevelsen av
arketypisk eller fri natur ble forstått som en egenverdi. Slik opplevelse hadde
verdi i seg selv, samtidig som den dypere naturkjennskap ga grobunn for en
levemåte som føyde seg etter den frie naturs egenart.
Når vi
undersøker det norske friluftslivets røtter, kommer vi snart til kunstnere og
forskere som utmerket seg i samtiden. I syttiårenes samfunnskritiske miljø sto
referanser til samfunnseliter lavt i kurs som referanse for bedring i levemåte.
Resultatet var at tradisjon kom til å spille en beskjeden rolle i utredningen
av friluftslivets egenart.
De siste
syv til åtte år har vi hatt en kraftig dreining i samfunnsklimaet. Mens
sammenhengen mellom økonomisk vekst og naturøding var
vel forstått og utbredt for ti år siden, måtte vi i Norge høsten 1985 gå til
valg uten alternativ til vekstpolitikken. Denne utviklingen har imidlertid ført
til en ny polarisering, kanskje først og fremst synliggjort i kunsten. Som i
den dype, romantiske kulturepoken fra slutten av det syttende og langt
inn i det attende århundre, fokuseres interessen igjen på sammenheng, helhet og
opprinnelighet.
Med
tidens dystre fremtidsutsikter blir tradisjon og røtter på nytt viktig. En
forskning som ikke har kunnet lite på offentlig finansiering, men som måtte gå
hånd i hånd med vegledningsarbeid i friluftsliv, må
selvsagt prioritere sterkt i valget av arbeidsoppgaver. Mulighetene er nå gitt
for å videreføre undersøkelsen av friluftslivet som særmerket innslag i norsk
kultur ut fra attenhundretallets europeiske kulturutvikling.
Nansen tiltrekker seg oppmerksomheten
Nansens
skikkelse trekker straks til seg oppmerksomheten når man tar for seg norsk
friluftslivstradisjon. Internasjonalt utmerket han seg i lendet - først og
fremst med Grønlandsferden i 1888. Samtidig var han en grundig forfatter og en
fengende taler. Han var en talentert og disiplinert
person med stor arbeidsevne. Vi står i fare for å stoppe opp ved Nansen som
skaperen av norsk friluftsliv. Men sto ikke Nansen på skuldrene til
generasjoner før sin tid? Og hva var det som beveget dem?
Etterhvert som vi beskjeftiger oss med attenhundretallshistorien for Norge, blir
det mer og mer klart at vi må stoppe opp ved "det nasjonale
gjennombruddet". Med fare
for å
havne i et uføre av "Skitt-i-Norge, leve Toten!", viker man lett
tilbake for det nasjonale perspektivet.
Det hører
imidlertid til barnelærdommen at vår første og største forfatter i den
romantiske tradisjon, blomsterelskeren Henrik Wergeland, er den nasjonale helt
vi forbinder med nasjonaldagen. Husker vi en eneste stor, norsk general fra
attenhundretallet? Er det ikke barnetogene med de norske flagg vi tenker på? Et
frivillig skyttervesen og Centralforeningen til Udbredelse af Legemsøvelser og Våbenbrug ble til for drøye hundre år siden. Javel, men det er "de små, en alen lange" som
"marsjerer"!
I 1814
ble "Constitutionen" til. Norges grunnlov
var den tredje, frie grunnlov i vår kulturkrets. Det foregikk en nasjonal
oppvåkning i landet. Fortsatt var vi under fremmed overhøyhet. Det viser seg at
våkne innbyggere i den lange tarmen land, preget av fjell og kranset av fjord
og hav, med klarsyn fant at det vi mest trengte ikke var våpen. Det var en
felles egenart, en nasjonal identitet!
Fremveksten av norsk, nasjonal identitet
Og det er
det som skjer i løpet av det attende århundre. Det lykkes å skape en
forestilling om å være norsk i skyggen av de etablerte nasjonene Danmark og
Sverige. Med dugnadsånd, med skippertak - og med Askeladdens slentrende
snarrådighet og folkelige livsvisdom å holde seg til - markerer Norge seg i europeisk
bevissthet. Ikke fordi vil alltid er så framifrå. Men fordi vi med. Askeladdens
hell snubler inn i det store, kulturelle klimaskifte - den europeiske
romantikken.
Det er
ikke fritt for at ordet romantikk nå til dags vekker assosiasjoner som snart kan
bremse en videre undersøkelse. Ordet romantikk står i motsetning til fornuft,
objektivitet. Tankerne går også til sentimentalitet, føleri. Den som er
romantisk er urealistisk, fordrømt, patetisk.
Ibsen
minner oss om hvor nødvendig det i slike forhold er å tenke på perspektiv,
verdier og metode: "Når utgangspunktet er som galest, blir resultatet tit
originalest”. Med Descartes mekanistiske verdensbilde
og positivistiske metodeanvisninger som "utgangspunkt" for
forskningen kan romantikken som kulturepoke lett bli "Kitsch". Kitsch
er nettopp et begrep fra senromantikken som betegner
den grunne romantikken - fortrinnsvis spekulativ kunst der opphavsmannen smurte
tykt på for å tekkes et bredt publikum. Slik kommersialisering bygget på
populære klisjeer, kjenner vi i dag under etiketten pop.
Betegnelsen
friluftsliv fremhever at vi har med liv å gjøre. Vi har med et kulturinnslag å
gjøre, og bør derfor som i annen kulturforskning, anlegge et forstående
perspektiv. Med et slikt utgangspunkt i Ibsens forstand, blir romantikken som
kulturstrømning forståelig som reaksjon på den naturvitenskapelig tenkemåte (sml Descartes: "L'homme est maitre et possesseur
de la nature"). Romantikken skiller ikke beskrivelse fra norm. For
romantikkens mennesker var ikke verden et maskineri som kunne beskrives,
manipuleres og forutsies i minste detalj og i all fremtid. Verden var ikke om-verden. Den var med-verden.
Den frie natur var verdifull i seg selv. Den hadde størst verdi ut fra det den
var, ikke hva den kunne bli gjennom ”omdisponering” og marked. Det arketypiske,
det opprinnelige, ble beundringsverdig. Ikke bare den natur som fikk være seg
selv, ble forbildelig. Også den kultur som var preget av den frie natur, ble
beundringsverdig. Naturnærhet, naturforbundenhet og mykhet i omgangen med den
frie natur som kulturens hjem, fikk verdi.
Norge
kunne lite inntrykk gjøre i det Europa som ble begeistret av den industrielle
revolusjon. Men nettopp det Europa som begynte å merke prisen for de tekniske
inngrepene og den ingeniørmessige tenkningen, var åpent for verdiene i en
opprinnelig natur og en usivilisert befolkning! Det springende punkt var bare
hvordan "norvegerne" skulle nå ut med sin
egenart. Ikke bare var avstandene store, men samferdselen var også
"usivilisert" og komforten helst beskjeden for en bortskjemt,
europeisk overklasse.
Askeladden
har løsningen. Han drar ut for "å prøve lykken". Tidens Askeladder
var kunstnere. De dro ut i Europa. De prøvde seg. Og de lyktes!
Kunstnerne meisler ut norsk egenart
Den
første som lyktes internasjonalt var J. C. Dahl. Hans lerret vakte oppsikt
allerede fra attenhundreogtyveårene. Før tyveårene var omme, ble han til og med kalt til professorat
ved Dresdenerakademiet. Professor Dahl hadde nært
samarbeid med Goethe-eleven Carus og tysk, romantisk
maleris fremste kunstner C.D. Friedrich. Etterhvert
kom flere norske billedkunstnere til å arbeide ute i Europa. Hans Gude ble således knyttet til Dusseldorfer-akademiet
som professor fra 1857. Mens Dusseldorferne la mest
vekt på folkeliv, var Dresden først og fremst landskapsmalernes akademi. Slik
gikk det til at Norge ble kjent for sin storslagne natur og sitt opprinnelige
folkeliv på tross av vår utkantsituasjon i Europa.
Det ble
ikke med billedkunsten i "lanseringen" av norsk egenart i Europa. Ennå
før Gude var blitt en etablert kunstner på
Kontinentet, hadde tonekunstneren Ole Bull gjort norsk musikk kjent. Ikke bare
spilte han folkelig musikk. Han var også en fargerik artist på scenen.
Komponister som Kjerulf og Nordraak nådde ikke så
langt ut. Til gjengjeld levendegjorde Edvard Grieg
norsk musikk i det store utland mot slutten av århunderet.
Norsk
diktning ble selvsagt hemmet av språkbarrierer i forhold til musikk og bildende
kunst. Wergelands rike romantiske diktning forble i vår språkkrets. Som kjent
lyktes det derimot for Ibsen og Bjørnson å sprenge
grensene.
Kort sagt
meislet norske kunstnere ut en norsk egenart i løpet av det attende århundre
som knyttet nasjonal identitet til fri natur og naturtilknyttet kultur. Fra å
være husmann under "europeerne" Danmark og Sverige, sto Norge frem som
en livssterk og skapende nasjon med et land som steg frem
til svimlende tinder fra grønne fjorder og bygder med de tusen hjem. Vel gikk
nok ”det europeiske gjennembruddet” til hode på
"Det norske Selskab" i København og en og
annen hjemme også, men i 1905 viste det seg at det nye selvbildet ikke førte
til stormannsgalskap.
I
ettertid synes det heller imponerende at norskdommen ikke antok mer groteske
former. Norge snublet jo inn i ennå et fordelaktig strømdrag i den tids Europa.
Oppdagelsesferdene til sydlige egner var langt på vei avsluttet for hundre år
siden. Til gjengjeld var polarforsknigen i skuddet.
Det knyttet seg en enorm begeistring til arktiske og antarktiske ferder. Med
Grønlands-ferden i 1888 plasserte Fridtjof Nansen Norge med brask og bram
sentralt i bildet i polarforsknigen. Samtidig ble
også verden kjent med ski til både friluftsliv og idrett. Frem-ferden
gjennom Nordishavet med Nansens og Johansens skiferd
mot Nordpolen vakte også svær oppsikt. Da så Roald
Amundsen-ekspedisjonen nådde Sydpolen før det engelske imperium og Scott, var
Norge en "stormakt" i Europas kulturelle bevissthet[1].
For "byfolket" ble friluftslivet
veien til tilhørighet
Hvordan
henger så friluftslivets egenart i Norge sammen med utmeislingen av norsk, nasjonal
identitet? Å være norsk sto jo for å være hjemme i den slags natur som
teknikken ikke hadde satt sine spor i. Det ville altså si å kjenne den frie
naturs væremåte - været, lendet, sjøen - og samtidig å kunne te seg mesterlig
der. Slike egenskaper hadde befolkningen ved kysten, i flatbygd og fjellbygd
fått inn med "folkeskikken". For dem var dette dagliglivet, ja selve
livet. Folkemusikken, husfliden, utsmykningskunsten i alle dens fasetter hentet
jo også sin inspirasjon og sine uttrykksmiddel fra den frie naturen.
Anderledes var det med den spede bybefolkningen og de kondisjonerte.
Arbeidsdeling, mekanisering eller skrivebordsarbeid av alle slag gjorde folk
fremmede for fri natur og udugelige til å greie seg der. Adskillelsen
fra natur førte ikke bare med seg et naturlig savn. Den som var fremmed for fri
natur var jo også fremmed for "det norske".
Ved å
åpne for en undersøkelse av det kulturelle klima hjemme og ute som norsk
friluftsliv blir til i mot slutten av det attende århundre, kommer vi på sporet
ikke bare etter verdier og livsanskuelse, men også etter hvem som utvikler
friluftslivet og hvorfor. Det er den befolkningen som er utestengt fra natur i
dagliglivet som søker det brødløse møtet med fri natur. De søker dette møtet
fordi det med Rubensons ord fra 1914 "i ethvert
normalt menneske er en dyp trang til at føle samhørigheten med naturen".
Ja, men vi oppdager også at de, ved å søke sine "røtter, som endnu ikke har tapt sit tak i
jorden" (Rubenson, ibid), også kvalifiserer seg
som "norske". Friluftslivet vender ryggen til "civilisationen" og lutrer "byfolket" i møtet
med den frie natur. De blir vaskeekte.
Friluftslivets tradisjonelle egenart trer frem
Så lenge
vi ikke trenger under en ofte plump rosemaling av nasjonalromantikk, synes det
kompromitterende å vise til friluftslivet som ektefødt barn av europeisk
romantikk og norsk selvstendighetsstrev. Når vi så går grundigere til verks,
finner vi at vi har med en europeisk kulturepoke å gjøre som er preget av helhetsfilosofi
og verdsetting av opprinnelighet, av det som er ekte. Omstendighetene fører til
at norsk identitet blir knyttet til naturens egenverdi og en levemåte inspirert
av opprinnelig natur. Synet er at det fullkomne ligger i det opprinnelige, ikke
i en lysere fremtid konkurransementalitet skulle bringe.
Vi kommer
altså til at Rubensons konstatering fra 1914 holder
stikk. Det er "byfolk" som utvikler friluftslivet. De henter
naturkjennskap, redskap og ferdigheter fra landsens kultur, fra kyst- og
innlandsbygder. De lærer av dem som "bor på landet", men det er ingen
grunn til å snakke om friluftsliv når skreppekaren Gudmund Torsen
Storebingen og "bygdens unge kareflok,
dro til sæters flittig nok" (der Ingeborg holdt til - "bedre terne så
du ei"...). En annen sak er at den norske landsbygda i dag er så
urbanisert at den mer og mer er bosatt av "byfolk".
Vi får
ikke bare klarhet i hvem som utviklet friluftslivet. Den dype romantikkens
verdier er også det tradisjonelle friluftslivets verdier. Derfor er det ikke
aktivitetene som står i fokus. Det er heller ikke utfordringene alene. Det er
naturopplevelsen som er friluftslivets kjerne. Og opplevelsen blir til i
spenningsfeltet mellom utfordring og opplevelse. For attenhundretalls-romantikken
er ikke naturen en mekanisme som er følelsesløs, demonterbar og beregnelig.
Veien til naturforståelse er ikke observasjon, men innlevelse. Den frie natur
er synlig ånd, ånden er usynlig natur - jeget er ikke ensomt/adskilt, jeget inngår i en overgripende organisk helhet.
Dette
bidraget til den andre konferansen for nordisk friluftslivsforskning innenfor
rammen av Nordisk Ministerråds engasjement på dette feltet begrenser seg til å
undersøke friluftslivets kulturelle røtter i Norge. Det foreløpige resultat er
at de spesielle omstendigheter rundt "det nasjonale gjennembruddet"
for Norge gir særlig god mulighet til å finne svar på hvem som utviklet
friluftslivet hos oss, hva slags karakter dette friluftslivet hadde, hvilket
paradigme og hvilke verdier som var fremherskende. Parallelt arbeid i Danmark
og Sverige bekrefter en felles egenart.
Friluftslivet
som markant kulturinnslag i nordisk tradisjon tilsier at bestrebelsene på
tematisk avklaring fortsetter. Friluftslivet bør ut fra sine røtter, men også
ut fra vår aktuelle livssituasjon etableres som et forsknings- og arbeidsfelt
på friluftslivets egne premisser.
Askeland, J.: Norsk malerkunst - hovedlinjer gjennom 200 år. Cappelen:
Oslo 1981.
Bennett, R.G.: Byrekreasjon, planlegging og
forskning i Norge i Seminar om forskning vedrørende friluftsliv og rekreasjon.
Miljørapport 1984: 1 Nordisk Ministerråd: 103-115.
Faarlund, N.: Vurdering av en offentlig friluftslivspolitikk. FOR-UT
Studie- og Debatthefte nr 3, FOR-UT, Bø 1978, s 7-12.
Faarlund, N.: La naturen leve! i Folkehøgskolen 75 (1979) 5:1-3.
Faarlund, N.: Et notat om friluftsinteresser og friluftsliv i
Miljøverndepartementet (red) Synspunkter på offentlig friluftslivspolitikk,
Rapport T-548, 1983, s 62-70.
Grøndal, C.H. og Tjomsland, N.: The Literary Masters of
Lange, K.: Norwegian Music -
a Survey. Tanum-Norli: Oslo 1982.
Nansen, F.: Friluftsliv - professor Nansens tale på Den norske
Turistforeningens møte for skoleungdommen i juni 1921. 1 Den norske
Turistforening (red) DNT-årboken 1922 (pp 1-2). DNT: Oslo 1922.
Rubenson, C.W.: Vor sport i Norsk Tindeklub (red) Norsk Fjellsport 1914, gjengitt i mestre
fjellet 25 (1977) 25: 8-9.
Undergruppe 111 til Rådgivergruppen for en stortingsmelding om
friluftsliv (red): Friluftsliv - vegledning,
opplæring og informasjon, Rapport fra en arbeidsgruppe publisert som Rapport
T-598 fra Miljøverndepartementet i juni 1985, s 10-21.
Miljøverndepartementet (red): Friluftsliv - en utredning fra
Miljøverndepartementet (høringsdokument for en stortingsmelding om
friluftslivspolitikken), Rapport T-593 av april 1985.
[1] Fordi
"gjenreisningsgenerasjonen" ikke har fått annet enn tørre pensum-beskrivelser av hendelser, har vi forsømt oss i den
løpende prosessen som stadig nydanner identitet for den enkelte, for samfunnet
og innen vår kulturkrets.