HANS KOLSTAD
Naturen som ressurs og
besettelse
To motstridende grunnholdninger preger idag debatten om naturen. På den ene side finner vi det syn at den står til rådighet for mennesket og kan disponeres over efter forgodtbefinnende. Ifølge denne oppfatning har naturen ingen verdi i seg selv, men bare i relasjon til noe annet. Samtidig hevdes i stadig større grad naturens egenverdi og menneskets forpliktelse overfor naturen. Innenfor denne betraktningsmåte gjøres den til noe absolutt og ukrenkelig, ja, i enkelte tilfelle står den over mennesket og har høyere rang enn det.
Avstanden mellom disse to standpunkter viser
den motsetningsfylde som ligger i naturbegrepet. Spørsmålet som reiser seg, er
om ikke begge syn er like ytterliggående, og om det derfor ikke skulle finnes
en tredje vei. En slik løsning vil jeg forsøke å skissere i denne studiens
avsluttende del. Min hensikt er her å vise at naturen kan oppleves på et dypere
plan enn som ressurs, uten at denne betraktningsmåte utelukker det faktum at vi
også lever av og i naturen. Eller sagt på annen måte: Naturen kan oppleves som
besettelse og lidenskap uten nødvendigvis å bli gjort til noe som ikke kan
røres ved. Tvert imot hevder denne studie at naturen og mennesket er nært
forbundet med hverandre, og at å skille naturen fra mennesket innebærer et
amputert synspunkt.
I
I Descartes' Discours de la Méthode (1637) finnes en visjon hvor Descartes tenker seg at det blir mulig for menneskene å gjøre seg «likesom til naturens herrer og besittere»[1]. For å realisere dette setter Descartes seg fore å utarbeide en lære om virkeligheten som til forskjell fra den spekulative skolefilosofi skal gi oss praktisk kunnskap om naturen og, som han skriver, lære oss å kjenne ildens, vannets, luftens og alle himmellegemenes krefter og virkninger like godt som vi kjenner håndverkernes arbeidsmetoder. Ved å utnytte denne viten skal mennesket bli istand til å underlegge seg naturen og omskape den efter behov. Denne ambisiøse plan gjennomførte Descartes i et storslagent metafysisk livsverk som kom til å knytte hans navn fremfor alle andre til tanken om naturen som et rent nytteobjekt.
For kort å sammenfatte Descartes' filosofi kan
man si at den består i en dualisme hvor naturen stilles i direkte motsetning
til bevisstheten. Han regner således med to slags substanser. På den ene side
setter han bevisstheten med evnen til å tenke. Den første konklusjon er altså
at bevisstheten eller sjelen er en tenkende substans som er vesensforskjellig
fra kroppen. Kroppen på sin side, og dermed all materie og natur, har
vesensegenskapen utstrekning (i lengde, bredde eller dybde). Å tale om en
materiell gjenstand som ikke har utstrekning, ville være en selvmotsigelse. Ta
for eksempel et stykke jern: Det kan befinne seg i hvile eller i bevegelse, det
kan oppvarmes eller bearbeides så det antar forskjellige former, men likevel
eier det under hele prosessen utstrekning.
Utstrekning kjennetegnes på sin side av tre
egenskaper: Den kan deles opp, og de enkelte deler kan være i bevegelse eller i
hvile. Med bevegelse forstår Descartes forflytningen av et materielt element
eller legeme fra kretsen av de legemer som umiddelbart grenser til det, og som
tenkes å befinne seg i ro, til kretsen av andre legemer.[2]
Ifølge Descartes behøver vi ikke andre
begreper enn utstrekning, delelighet, bevegelse og hvile for å forstå det
fysiske univers. Dette betyr at de materielle gjenstanders struktur kan
uttrykkes med geometriske begreper, og at alle prosesser i naturen skjer med
mekanisk nødvendighet og kan beskrives gjennom den mekaniske bevegelseslære. På
denne måte forkaster Descartes skolastikkens lære om en iboende kraft (eller
bevegelse) som driver tingene av seg selv til å vandre fra en plass til en
annen. De enkelte legemer flytter seg bare på grunn av en ytre årsak, det vil
si på grunn av det støt de mottar fra andre legemer i bevegelse, og bevegelsen
opphører bare gjennom motstand fra andre legemer. Uten en slik ytre påvirkning
vil enhver gjenstand forbli i sin tilstand av ro eller fortsette i samme
bevegelse: Så lenge et legeme beror på seg selv, vil det alltid vedbli å være i
samme tilstand, og enhver forandring skyldes aldri annet enn møtet med andre
legemer, slik lyder naturens første lov i Descartes' formulering.[3]
På samme måte som Descartes forsøker å forstå
materien ut fra en mekanisk betraktningsmåte, søker han også å forklare det
organiske liv efter rent mekaniske lover. Alle organismer, plantelivet, dyrene
og menneskene, kaller Descartes for automater eller maskiner[4]. Disse besitter en mer innviklet
struktur enn den rene materie, men er ikke vesensforskjellig fra denne, det vil
si de virker efter bevegelseslærens lover uten at noen sjel eller hemmelig
kraft, ja ikke engang følelser, griper inn:[5] Når svalene kommer tilbake om våren, er det
ikke noe hemmelig instinkt som råder. Tvert imot er ethvert dyr å sammenligne
med en klokke som er forhåndsinnstilt til å gjøre visse ting.[6]
Idet Descartes fører det fysiske univers
tilbake til geometriske og mekaniske begreper, kommer vi til tanken om naturen
som et veldig maskineri, satt sammen av et uendelig antall enkeltdeler som kan
flyttes i forhold til hverandre efter forgodtbefinnende. Man forstår her at
hele naturen fraskrives all form for egenverdi: Som en hvilken som helst maskin
er den underlagt menneskenes eksperimentering og manipulasjon. Ja, siden
mennesket alene er i besittelse av det høyere prinsipp som bevisstheten utgjør,
får det en naturgitt rett til å betrakte naturen som et objekt som kan
manipuleres med. Ikke å gjøre det blir i Descartes' filosofi nesten ensbetydende
med et forræderi mot tanken og dens streben efter å perfeksjonere seg.
Med cartesianismen møter man med andre ord en
antroposentrisme som tilkjenner mennesket alle rettigheter og naturen ingen.
Descartes' filosofi er et forsøk på å gjøre slutt på enhver spekulasjon om at
universet skulle være et stort levende vesen, på enhver form for animisme eller
hylozoisme. Naturen er ikke besjelet, den har ingen skjulte krefter: Den
stiller mennesket hverken overfor noen form for forpliktelse eller ærefrykt.
I lange tider var dette syn den moderne
sivilisasjons credo. Descartes' filosofi bevirket at man med god samvittighet
kunne gi seg til å omskape det fysiske univers efter menneskets behov og
ønsker.[7] Konsekvensene av dette synet ble fatale: Man
kom til å tro at dyrene, siden de ikke kunne tenke eller hadde sjel, heller
ikke kunne føle smerte. De skrik dyrene ga fra seg når de ble levende
dissekert, var ikke annet enn automatiske bevegelser som ikke hadde mer
betydning enn klokkens gjentatt mekaniske slag. Så sent som frem til det
forrige århundre var denne oppfatning i hevd og tjente innen den medisinske
vitenskap til å rettferdiggjøre eksperimenter med dyr.
I 1997 kunne man finne et ekko av Descartes'
visjon om menneskene som naturens besittere beskrevet i det franske
tidsskriftet Le Nouvel Observateur.
En fransk ornitolog og vitenskapelig rådgiver for den franske avdeling av The
World Wild Found, svarte følgende da han ble spurt om hvorfor franskmenn
tilsynelatende misliker ville dyr når de er så opptatte av husdyr (hvert år
blir det født over 1 million hvalper i Frankrike mot bare 750 000 babyer): «Jeg
tror man rett ut må si at franskmenn hater naturen. For å forklare denne
holdningen må man gå tilbake til Descartes og til opplysningstiden. Ifølge
disse filosofer, som har preget vår tenkemåte på en så varig måte, bestod
menneskets oppgave på jorden i å gjøre naturen koselig og velordnet […]. For
mange mennesker var naturen i bunn og grunn ond; den utgjorde en motstander som
det gjaldt å temme, å beseire, en fiende som var en trusel med sine klør,
torner og ville dyr. De som vil beskytte naturen, har alltid vært anklaget for
å ha arbeidet mot menneskeheten. Da er en hund og en katt langt mer beroligende
for de lar seg holde i et bånd.»[8]
Naturen i løpestreng, den betvingede og
tøylede natur, det er det naturbildet man fremdeles kan møte i vår moderne
sivilisasjon — i forlengelsen av den cartesianske ånd.
II
Paradoksalt nok er det fra og med 1800-tallet, da menneskene virkelig begynner å virkeliggjøre drømmen om et fullstendig herredømme over naturen, at et annet syn på naturen begynner å vinne frem. Når man fra nå av diskuterer den, er man opptatt av hvorledes den lider under menneskenes herredømme. Tanker om dyrebeskyttelse begynner å gjøre seg gjeldende og om plantene har sjeleliv. Og her ser vi begynnelsen på den stadig mer kompliserte konflikt mellom kjærligheten til naturen, som er blitt et trekk ved dagens sivilisasjon, og den ensidige utnyttelse av naturen, som nettopp har dannet grunnlaget for samme sivilisasjon.
I det følgende skal det nevnes tre
forskjellige syn når det gjelder den moderne oppfatning av forholdet mellom
menneske og natur.
Det første synspunktet er utvilsomt det mest
banale, men samtidig også minst doktrinære. Stilt overfor den økende naturforurensning
og utarming av naturressursene går dette standpunktet ut på at man må beskytte
naturen mot menneskets virksomheter slik at mennesket ikke ødelegger sitt
eksistensgrunnlag. Forsåvidt kan man stille spørsmålet om dette egentlig dreier
seg om en nyvinning i forhold til det tradisjonelle natursyn siden det ikke er
naturen som skal beskyttes, men snarere mennesket som skal vernes mot dets egen
ukritiske utnyttelse av den. Naturen har her ingen verdi som mål i seg selv;
den oppfattes utelukkende som middel for mennesket, og det er dette midlet det
gjelder å bevare hvis mennesket skal kunne fortsette å leve på jorden i den
samme form som det hittil har gjort. Man kan godt, hvis man vil sette en
merkelapp på denne type natursyn, kalle det for antroposentrisk økologi, slik
det nylig er blitt gjort av den franske filosofen Luc Ferry i boken Ny økologisk orden,[9] skjønt pragmatisk økologi, det vil si en måte
å betrakte naturen på som gjør det mulig å trekke lærdommer for fremtidig (og
dermed fortsatt) utnyttelse av den, kan være vel så dekkende.
Fra den pragmatiske økologi kommer man over
til en type tenkning som innrømmer naturen verdi i seg selv og ikke bare som
middel. Og her er det da nettopp naturens egenverdi, det vil si iboende verdi,
det gjelder å forsvare.
Det første skritt i denne utvidelsen av
perspektivet går, logisk nok, ut på å innrømme levende vesener utenom
menneskene egenverdi og å gi dem en moralsk status på like fot med menneskene.
Et slikt syn har i mange tilfelle vært inspirert av den utilitaristiske etikk
som sier at man overalt må forsøke å øke den generelle sum av velvære og å
minske summen av lidelse. Overført på naturen må man forstå dette dithen at
maksimeringen av velvære og minimeringen av lidelse skal gjelde for alle
levende vesener og ikke bare for menneskene; hvert levende vesen i naturen blir
da et etisk individ. Dette syn ligger til grunn for de forskjellige bevegelser
som idag forsvarer dyrenes rettigheter i store deler av verden.
Man kan innvende mot dette synspunktet at det
innskrenker seg til bare å gjelde levende vesener som er istand til å føle
smerte eller lyst. Og dessuten, siden ikke vi mennesker alltid kan avgjøre
hvorvidt alle dyr har smerte- og lystfornemmelser, innskrenker det seg i
praksis til å gjelde de levende vesener som står oss mennesker nærmest, og hvor
vi med en rimelig grad av sikkerhet kan si at de føler smerte eller lyst. En
bresje er dermed lagt i det tidligere nevnte pragmatiske natursynet, men denne
bresje er ennå ikke så vid at den slipper hele naturen inn.
Dette skjer når man ytterligere utvider
perspektivet og betrakter naturen i sin helhet, såvel den organiske som den
uorganiske. Siden naturen her tilskrives en verdi som ikke kan tilbakeføres til
noe menneskelig nytteforhold, og eftersom den blir forsøkt forstått i sin
almenhet, representerer denne argumentasjon et radikalt standpunkt innen synet
på forholdet mellom menneske og natur idag. Først og fremst har det munnet ut i
tanken om en erklæring om naturens rettigheter hvor man forestiller seg en
kontrakt med naturen, det vil si en pakt som anerkjenner naturen som et
selvstendig rettssubjekt med sine egne rettigheter vis-à-vis menneskene.
Det er i USA at tanken om naturens rettigheter
er blitt sterkest hevdet og dessuten prøvd i rettslig sammenheng. Et kjent eksempel er Christopher D. Stones artikkel
«Should Trees Have Standing? Toward Legal Rights for Natural Objects». Stone analyserer her betingelsene for
at noe (eller noen) skal være
et rettssubjekt og viser at naturen på alle punkter
oppfyller disse krav. På
spørsmålet om naturen kan sies å være istand til å anlegge sak mot en motpart,
svarer han at naturen isåfall måtte handle gjennom en representant som
oppnevner seg selv på naturens vegne. Dette er likevel ikke forskjellig fra en
rekke andre situasjoner hvor man har å gjøre med objekter uten fornuft, og som
erkjennes å ha rettslig status, for eksempel firmaer, som jo ikke har noen egen
personlighet, men som likevel betraktes som rettssubjekter på like fot med
enkeltindivider.
Skjønt Stones forsvar ikke førte frem, har
artikkelen fått stor betydning i kampen for å innrømme naturen rettigheter og
har ført til diskusjon om praktiske tiltak blant annet i Frankrike.[10]
Det faktum at alt i naturen kjennetegnes av to
vesentlige egenskaper (selvoppholdelseskraften og streben efter å utvikle sine
iboende muligheter, herunder også å formere seg), ligger til grunn for det
moderne syn på naturens rettigheter også når det gjelder biologisk liv som trær
og planter, eller større biologiske enheter av naturen (som for eksempel
bestemte naturområder eller -parker). Også i disse tilfelle kan man tale om et
selvoppholdelsesprinsipp og en trang til utfoldelse som gjør at selv de
enkleste former for liv og samarbeide av liv har like stort krav på respekt som
de mer kompliserte og høyerestående former.
Å gjøre livet og dets fundamentale prosesser
til normer i juridisk og moralsk forstand byr ikke desto mindre på en rekke
vanskeligheter. For det første må mennesket innenfor denne tankegang ikke bare
avstå fra å utnytte naturen til produksjon av overflødighetsvarer, men også til
næringsmidler. Eller så må man finne et kriterium på hva skal være tillatt mat
og hva ikke.
For det annet består ikke naturen av
selvstendige moralske bevisste individer som lever i harmoni med hverandre.
Tvert imot lever alt liv i naturen av og på hverandre. Spørsmålet reiser seg da
om ikke naturen, når den begår overgrep mot seg selv, også skal være hjemfallen
til straff og soning? Eller kan man tenke seg en rettspakt som bare gjør
menneskene ansvarlig overfor naturen, men ikke naturen ansvarlig overfor seg
selv?
Slike innvendinger bunner i den tanke at
normgivende tenkning — etisk som rettslig — forutsetter tradisjonelt prinsippet
om universalitet, noe som igjen vil si at moralske og rettslige normer må kunne
anvendes gjensidig på alle parter. Det er dette prinsippet som synes vanskelig
å oppfylle for naturens del: Gjensidighet skulle jo tilsi at det som kan
tiltale, også kan bli tiltalt; at ansvaret kan bli lagt like meget på den ene
som på den annen part.
Mangelen på gjensidighet mellom menneske og
natur medfører at det er i andre kategorier enn tradisjonelle juridiske og
moralske begreper at naturen må tenkes. I Das
Prinzip Verantwortung. Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation[11] viser den tyske filosofen Hans Jonas hvilke
vanskeligheter — og utfordringer — som ligger i begrepet «naturens
rettigheter». For naturen kan ikke selv hevde sine rettigheter enn si ta plass
i en rettssal for å anlegge sak mot menneskene. Fra dette faktum trekker Jonas
likevel en konklusjon som langt fra å undergrave tanken om naturens
rettigheter, forsøker å underbygge den ved å plassere ansvaret der det burde
høre hjemme: Det er vi mennesker som selv må lære oss å tale det umælendes sak.
Ved denne tanke fokuserer Jonas på subjektets eneansvar og på den etiske
fordring som hviler på menneskets skuldre også når det gjelder ansvaret for
naturen: Naturen har rettigheter, men det er vi som har ansvaret for at disse rettighetene blir respektert.
III
Finnes det en mellomvei mellom de to syn som vi i det foregående har trukket opp? Hvis vi konfronterer dem med hverandre, ender vi tilsynelatende i et dilemma: Enten innrømmer vi at naturen utgjør en ressurs for mennesket — og dermed tingliggjør vi den; vi gjør den til noe vi har eller råder over — eller vi setter ansikt på den og gjør den til et etisk og rettslig subjekt, et subjekt vi møter i rettssalens dør. Det første standpunkt har ført til de mest uhellsvangre konsekvenser: Efter så mange økologiske katastrofer som vi i det 20. århundre har opplevd, og stilt overfor en fremtid som truer med et uendelig antall nye kriser, kan vi spørre oss: Har naturen ennå noen fremtid? Det annet standpunkt fører til en respektfull avstand til naturen eftersom den gjør seg gjeldende som rettsindivid med krav på et tilgodehavende: Naturen blir fremmed for mennesket og mennesket fremmed i naturen. Har her mennesket en fremtid?
Naturen er likevel mer enn både ressurs og
helligdom. Våre enkleste erfaringer viser faktisk vei ut av dilemmaet. Enhver
som har ferdes i skogen, til vanns eller til fjells, har for eksempel opplevd
disse privilegerte øyeblikk hvor naturen som gjenstand svinner hen og
efterlater i oss følelsen av å ta inn
over oss naturen, en følelse både av samstemmighet med naturen og å være
underlagt den, kort og godt: av selv å være natur. Naturen er ikke lenger noe
man har, eller noe vi står til ansvar for, men noe som er, og som vi er, noe man
ikke kan ta fra oss uten å gjøre vold på vår egen eksistens. Man erindrer bilder
av stille fjellvann i skumringen, og hvor man med uendelig tålmodighet venter
på napp: Likevel er det ikke tanken om fisken som skal bite på agnet, som
opptar fiskeren, men tvert imot er han vendt innover i seg selv og i ferd med å
ane noe om seg selv.
Når man taler om en truet natur, er dette
altså sant i mer enn en forstand; naturen forfaller til gjenstand og ressurs
samtidig som vi forarmes i vår eksistensform. Men tilsvarende og når man taler
om naturen som gjenstand for ansvar og avstand; også her går en indre
sammenheng mellom natur og menneske tapt. Også her oppstår forarming.
Det er den franske filosofen Henri Bergson
(1859—1941) som har formulert den type filosofi som i våre øyne synes mest
fruktbar for å tenke naturen i tråd med de umiddelbare naturerfaringer som alle
høster ved å ferdes i den. For Bergson er bevegelsen det primære, ikke
stillstanden. Alt i naturen er derfor preget av prosesser og utviklingsforløp.
En konsekvens av denne tanke er at gjenstandene og livsformene er knyttet til hverandre
og danner en intim sammenheng ved at de utgjør momenter i en felles bevegelse.
Bergsons filosofi tar sitt utgangspunkt i en
filosofi om bevisstheten. Han viser at bevisstheten ikke ligger der som en
gjenstand gitt én gang for alle. Tvert imot er den i stadig forandring og
utvikling. Men det dreier seg ikke om den heraklitiske bevegelse, hvor alt
flyter avgårde. Det spesielle begrep hos Bergson om det indre livs egenart
viser oss derimot at bevisstheten tar opp i seg og bevarer alle nye inntrykk. Det
er tale om en organisk vekst hvor det forgangne samles opp og bevares. Denne
prosess, som utgjør den grunnleggende filosofiske oppdagelse hos Bergson, er
betingelsen for hele vår personlighets vekst.
For å forstå det særegne ved bevisstheten
konfronterer Bergson begrepene rom og tid med hverandre. Opplevelsen av tiden
som vesensforskjellig fra rommet blir den grunnleggende kjensgjerning i hans
filosofi: Rommet er en form (i kantiansk forstand) ved vår sanseanskuelse, det
vil si rommet er i seg selv noe annet enn de rene sansefenomener, som det
organiserer og koordinerer. Tiden er derimot ett med våre
bevissthetstilstanders indre strøm slik denne oppleves når vårt jeg umiddelbart
hengir seg til sine opplevelser og avholder seg fra å gripe inn overfor dem. Tiden
er altså ikke form, men rent bevissthetsinnhold. En annen forskjell
mellom rom og tid er at i rommet er gjenstandene adskilt fra hverandre — de
fremtrer med tydelige forskjeller og befinner seg på hvert sitt sted — mens i
tiden går fenomenene over i hverandre, de danner en sammenheng og må forståes
hver for seg bare gjennom denne sammenheng. På denne måten ligger
bevissthetstilstandene i hverandre, de gjenspeiler seg i hverandre og utgjør
hva man kan kalle en organisk helhet. Dette vil i sin tur si at vår
personlighet er helt og fullt tilstede i selv det minste bevissthetsfenomen.
Denne indre realitet, bevissthetstilstandenes tid, gir Bergson navnet la durée, som på norsk kan gjengis med varigheten.[12]
Fra å være en psykologisk teori blir
filosofien om varigheten efterhvert en modell som Bergson forstår alt liv, ja
all væren, efter. Således utarbeides med utspring i varigheten en ny ontologi:
Liv er varighet, det består av bevegelser og forandringer, prosesser og
tendenser som går over i hverandre og bevarer hverandre. Denne strøm av
forskjellige bevegelser vidner alle om en særegen grunnleggende livsdynamikk
som Bergson kaller livshigen (l'élan
vital)[13]. Begrepet livshigen er med andre
ord den ontologiske motsvarighet til den psykiske varighet. Herav følger at
livet for Bergson er av psykisk eller åndelig natur. Men Bergson går enda et
skritt videre i det han ser materien som en del av samme livsdynamikk: Materien
utgjør den laveste, det vil si den minst fortettede, form for livshigen; den er
hva Bergson kaller en avslappet, det vil si ikke-virksom, varighet eller kort
og godt «nøytralisert bevissthet».
Bergsons filosofi innebærer således et tydelig
brudd med den cartesianske tradisjon. I sin ytterste konsekvens hadde
cartesianismen ført til et «brukket» verdensbilde; til antagelsen om to
adskilte substanser som var fremmede for hverandre. Dette var også hva
filosofiens videre utvikling hadde bekreftet: Man forsøkte å gjenopprette
helheten ved å gå ut fra den ene eller den annen av de to motpolene (enten materien,
som ga et materialistisk verdensbilde, eller tanken, som ga en idealistisk
oppfatning), men i begge tilfelle førte forsøket til en absoluttering av den
ene side som utelukket den annen. Denne helhet lyktes det Bergson å
gjenopprette idet han gjennom begrepet varighet forsonet tanke og materie,
bevissthet og natur.
Av Bergsons grunnsyn følger en annen
konsekvens av stor betydning:
Når alt liv og all væren består av bevegelser
og tendenser, blir det ingen vesensforskjell mellom de enkelte former for væren.
I dette perspektiv blir personlighetene eller individene å betrakte som
fortettede sentra av livshigen. De utgjør ingen adskilte og uforanderlige
substanser; likesom hver bevissthetstilstand i den enkelte personlighet går
over i de andre bevissthetstilstandene i personligheten, er også de enkelte
personlighetene intimt knyttet til hverandre. Selv om det er grader av
forskjell mellom de enkelte bevegelsessentra alt efter som bevegelsene foregår
med raskere eller langsommere rytmer, er det ikke noe sprang mellom de
forskjellige bevegelsesplan eller -sentra. Til syvende og sist er jo alle disse
rytmer og bevegelser å betrakte som rytmer ved en stor felles bevegelse;
forskjellene mellom de enkelte værensformer består i denne felles bevegelses
ulike grader av sitring og spenning. All væren henger altså sammen, og det er
mulig å tenke seg en direkte kommunikasjon mellom alt som er til. Ja, ifølge
Bergson står mennesket i kontakt med hele universet, selv med den fjerneste
stjerne, og er gjennomstrømmet av alle bevegelser som gjennomstrømmer altet.
I et slikt dynamisk og prosessuelt perspektiv
blir naturen et veldig potensial for utvikling og berikelse av bevisstheten.
Uten denne stadige nye tilstrømning av inntrykk som bevisstheten mottar fra
naturen, ville bevisstheten snevres inn. Mennesket er ikke i naturen som et
objekt i et annet, men er intimt forbundet med den, ja er innvevd i den slik at
den minste forandring i naturen også blir en forandring i mennesket selv. Herav
følger at en forarming av naturen blir en forarming av oss selv, det vil si
opplevelser og impulser som vi blir foruten, kilder til sjelelig berikelse som
tørker inn. Forholdet til naturen er altså vesentlig i den forstand at den
bærer oppe og muliggjør den personlige og åndelige utvikling.
Forholdet til naturen er likeledes vesentlig i
en annen forstand. Det er karakteristisk for Bergsons bevissthetsbegrep at
bevisstheten, forstått i dens dynamiske aspekt, er ensbetydende med higen efter
nyskapen. Varigheten utgjør et driv, en tilskyndelse. Fordi den er ensbetydende
med kjernen i livskraften, oppviser varigheten den samme ustanselige pågåenhet som denne. I denne forstand
innebærer varigheten, i det minste hos mennesket, en åpning mot fremtiden. Den
utgjør aldri noe avsluttet, den er alltid «underveis» mot noe nytt; den
«foreligger» aldri. I hvert øyeblikk er den en overskridelse mot noe annet.
Bevisstheten synes her å ha en ontologisk
funksjon; nemlig å skape mest mulig nytt i verden. Dens higen virker som en
felles bevegelse ved alle våre ideer og følelser, og er desto sterkere efter
som den uttrykker graden av våre ideers og følelsers innbyrdes gjennomtrengning
i dypet av vårt jeg.
I dette perspektiv spiller de inntrykk som
bevisstheten mottar fra naturen, en vesentlig rolle. Det er disse inntrykk som
i utgangspunktet er med på å gi innhold til varighetens skapende bevegelse.
Uten denne stadige nye tilstrømning av sanseinntrykk ville varigheten ikke
lenger være ensbetydende med fri skapen; den ville stivne og begynne å gjenta
seg selv.
Muligens er det lettere å forstå naturens
besettende kraft på disse premisser: Naturbesettelsen er vår egen bevissthets
skapende besettelse, og den lidenskap som vi blir grepet av i nærhet med
naturen, er nettopp lidenskapen som enhver føler seg beruset av idet man får
fornemmelsen av å virkeliggjøre sin frie skaperkraft. Her er ikke bevisstheten passivt underlagt naturen, men den likesom suger inn naturen; naturen er dens egentlige livgivende miljø.
IV
Efter denne korte skisse av Bergsons filosofi reiser det seg, med henblikk på forholdet mellom natur og menneske, to spørsmål. For det første, kan denne filosofi kaste lys over den tradisjonelle naturoppfatning, naturen betraktet som ressurs, eller også den moderne oppfatning som gjør naturen til en helligdom? Og for det annet: Hva slags forpliktelse kan man ut fra Bergsons filosofi tale om fra menneskets side overfor naturen?
Når det gjelder det første spørsmål, skal det
påpekes at hva Descartes gjorde, var å føre en bestemt tenkemåte ut i sin
ytterste konsekvens. Denne tenkemåte er hva Bergson kaller den romlige
tankeform, altså en måte å tilrettelegge våre forestillinger på som adskiller
gjenstandene, stiller dem opp mot hverandre og lar dem fremstå som fremmede
overfor hverandre. Det er på denne måten at natur og menneske blir adskilt: Den
opprinnelige natur blir til en ting, noe man forholder seg til som til en
fremmed gjenstand, et objekt, noe man har,
og som man enten nyder for sin fornøyelses skyld eller utnytter som ressurs.
Fra å være en del av en levende helhet blir naturen til noe man råder eller
disponerer over, noe man kan fordele, selge eller bytte, kort sagt administrere
efter forgodtbefinnende. Men dette er ensbetydende med å tenke naturen i
rommets kategori: Bare innenfor en romlig forestillingsform har naturen en
meningsfull plass i det moderne prosjekt.
Ifølge Bergson er den romlige tenkemåte — i
motsetning til å se tingene under varighetens synsvinkel — bestemt av den
praktiske nødvendighet: Nemlig å skulle tilrettelegge forestillingene på en
slik måte at de fører til de praktiske konsekvenser som de i utgangspunktet er
tiltenkt å skulle ha. Eller sagt med andre ord: Hvis de skal være et verktøy i
kampen for tilværelsen. Bergsons filosofi går ut på å vise hvilke problemer som
oppstår når denne tenkemåte anvendes på forhold utenfor den praktiske sfære: på
bevisstheten, på jeget, på etikken, ja, også på naturen. På alle disse områder
skjer det da en fordreining av perspektivet, en innsnevring av en dypere
virkelighet som umiddelbart er gitt for mennesket. Selv om oppfatningen av
naturen som ressurs sett ut fra et perspektiv kan ha sin berettigelse, er den
altså ikke berettiget sett ut fra et annet og dypere perspektiv, nemlig når den
foregir ikke å beskrive et bestemt
forhold, men å være dekkende for ethvert
forhold mellom mennesket og naturen. Den type innelukkelse og utelukkelse av
naturens fenomener i meningenes sfære som skjer med det moderne prosjekt, blir
til en voldshandling som mennesket begår mot naturen når dette prosjekt ikke
bare er en filosofi om praktisk handling, men opphøyes til å bli en ideologi
eller livsanskuelse.
Men også den annen oppfatning — naturen
oppfattet som noe ukrenkelig — innebærer å øve vold mot naturen. En slik
tankegang fører like meget som det foregående syn til at natur og menneske blir
skilt fra hverandre og gjort fremmede i forhold til hverandre: En opprinnelig
sammenheng blir brutt idet mennesket flytter ut av naturen for å idealisere
eller helliggjøre hva som står for det som en tapt natur. Det er denne tapte natur det nå gjelder å administrere
ved å la den underkastes etiske og juridiske regler. Men likesom den økonomiske
og industrielle administrasjon er også denne form for styring i virkeligheten
ensbetydende med å behandle naturen som en gjenstand. En slik naturoppfattelse
har derfor like meget sitt utspring i tenkning i rommet som det cartesianske
forsøket på å gjøre mennesket til herre over naturen. Hva mer er, disse etiske
og juridiske normene har selv sitt opphav i menneskesamfunnet og ikke i naturen
selv. Også i dette tilfelle lever naturen på menneskenes nåde. Den er altså her
i dobbelt forstand gjort til et
objekt som mennesket har. Sant nok
råder ikke og disponerer ikke mennesket lenger over naturen som over en
ressurs, men det råder og disponerer over naturen så å si på et høyere plan.
Langt fra derfor å innebære en nyvinning i synet på forholdet mellom natur og
menneske uttrykker dette standpunkt en tilsvarende avstand til naturen som det
moderne prosjekt og derfor dette prosjekt i en ny kledning.
Det annet spørsmål lød: Kan man ut fra
Bergsons filosofi om varigheten tale om en forpliktelse fra menneskets side
overfor naturen? Og hvis ja, hva skulle denne forpliktelse bero på?
I tråd med Bergsons filosofi kan man se livet
og verden som en grunnleggende organisk helhet. I denne organiske helhet blir
ikke naturen å forstå som en utvendig og fremmed gjenstand, men noe som man
selv, ja som alt, har del i. Fordi livsformene består av bevegelser og
forandringer eller tendenser, og enhver tendens eller bevegelse hos et individ
samtidig eksisterer hos andre individer, er hvert individs eksistens
sammenfallende med alle andre former for eksistens. Alt liv er altså knyttet
sammen ved at de enkelte livsformene eksisterer i hverandre. Den type forpliktelse som man her kan tale om,
betegner følgelig den forpliktelse som en del har mot det hele den er en del
av.
Det første som kjennetegner denne
forpliktelse, er nærhet. Mellom delen og helheten er det ingen avstand, men
nærvær. De utgjør ikke et jeg og et du, men er forskjellige fremtredelsesformer
for en og samme livsbevegelse. Denne tilgrunnliggende bevegelse ytrer seg
forskjellig alt efter som den danner det uorganiske eller det organiske
univers, men i sitt utspring dreier det seg om den samme livets higen. Det er
på denne måte man kan si når man blir spurt: Har fjellet ansikt? Ja, så har det
ansikt, men det har ikke den Annens ansikt; tvert imot har det mitt eget.
For å illustrere dette forholdet kan man tenke
seg et hjerte i en organisme. Mennesket utgjør dette hjertet. Som hjertet får
mennesket sin næring av organismen som omgir det (altså av naturen), men
samtidig opprettholder mennesket naturen likesom hjertet bevarer organismen
gjennom sin livgivende kraft. Ja, ikke bare holder hjertet organismen ved like,
men er nødt til å gjøre det for selv å overleve.
Naturen opprettholder mennesket, men samtidig
må mennesket ta vare på naturen hvis det ikke selv skal gå under. I denne
forstand er det lett å innse, for det annet, at forholdet mellom menneske og
natur er en forpliktelse av eksistensiell art. Med eksistensiell menes her ikke
bare det næringsmessige. Ordet berører langt mer enn den rene biologiske
eksistens, idet det dekker hele det mangfold av inntrykk og impulser som til
enhver tid treffer oss fra naturens side, en rikdom som gjør mennesket i hvert
nytt øyeblikk rikere på opplevelser og kvalitativ indre vekst.
Det tredje som kjennetegner denne
forpliktelse, er at den ikke er av etisk, rettslig eller religiøs art. Et etisk
eller et rettslig forhold oppstår mellom to adskilte subjekter eller parter,
altså hvor man har å gjøre med et jeg-du-forhold. Men i den sammenheng det her
er tale om, eksisterer det ikke et jeg-du-forhold. Det finnes bare et forhold
mellom nødvendige deler i en felles enhet. Av samme grunn kan det ikke
eksistere et religiøst forhold. For et religiøst forhold forutsetter også
avstand mellom objektene — en avstand som ikke eksisterer innenfor den
natursammenheng som her er skissert. Det er på dette punkt at det natursyn som
her forfektes, også rammer tendensene mot den type fundamentalisme som man
finner i dagens naturverndebatt.
Forpliktelsen overfor naturen bunner kort sagt i det faktum at den gjelder både vårt fysiske og sjelelige grunnlag. For å betegne denne posisjon har jeg stanset ved begrepene naturontologi og naturontologisk forpliktelse. Med naturontologi tenker jeg på en filosofi om det værende, likesom i den klassiske betydning av ordet ontologi, men til forskjell fra denne, oppfatter jeg naturontologi ikke som en lære om noe abstrakt prinsipp, eller om noe som bare kan gjøres forståelig ved å henvise til en oversanselig virkelighet. Heller ikke forstår jeg med naturontologi en naturens ontologi. Med ordet naturontologi betegnes en lære om det værende (det vil si en lære om det som er, tenkt i alminnelighet) som legger naturens enhet — i tråd med varighetens filosofi — til grunn for alt værende. Det dreier seg kort sagt om å behandle naturen som værens hjem.
«Naturen
som værens hjem» uttrykker at naturen ikke er
en gjenstand som vi kan skalte og
valte med efter forgodtbefinnende. Heller ikke er naturen noe ukrenkelig og hellig, eller for den saks
skyld et lånt hjem, et sted hvor vi har havnet mot vår vilje, og som vi altså
er forpliktet til å vise ærefrykt eller age. Tvert imot, naturen er nettopp vår væren. I bevisstheten om hva dette
hjem er, ligger den store utfordring idag. Innenfor dette perspektiv blir
menneskets mål ikke å omforme naturen på dets egne premisser, men å arbeide med
seg selv for å ta vare på dets eget hjem. Den tradisjonelle oppfatning av
forholdet mellom natur og menneske må da omformes: Naturen er ikke lenger
prisgitt menneskets målrettede arbeide med seg selv og omverdenen, men
forplikter mennesket til målrettet arbeide med seg selv gjennom omverdenen.
[1] Discours de la Méthode, sitert efter Œuvres de Descartes, utgitt av Charles
Adam og Paul Tannery, utgave Paris, Vrin, 1996, bind VI, s. 62.
[2] Les Principes de la Philosophie (1647), sitert efter Œuvres de Descartes, op.cit., bind IX, s. 76.
[3] Ibid., s. 84. Før Newton formulerte
altså Descartes treghetsprinsippet.
[4] Det er heller ikke noe prinsipielt skille
mellom naturens «maskin» og en hvilken som helst maskin som er laget av
menneskene, men bare den forskjell at naturen er litt mer subtilt innrettet enn
det som er et produkt av menneskenes virksomhet.
[5] Sansekvalitetene (lukt, smerte, tyngde, varme
og kulde) har ingen plass i den fysiske verden. De er tilstander i den
menneskelige bevissthet og intet annet.
[6] Efter Descartes skrev den franske naturforskeren Georges-Louis de Buffon på
1700-tallet at den sikkerhet og besluttsomhet som dyrene handler med, viser på
en gang både deres mekaniske struktur og deres dumhet. Ja selv hos Rousseau,
som ofte er blitt betraktet som skaperen av den romantiske naturfølelsen,
finner man denne oppfatning, som i følgende passasje: «Jeg ser ikke annet i
ethvert dyr enn en sinnrik maskin, som naturen har gitt sanser slik at det kan
trekke seg selv opp igjen og til et visst punkt beskytte seg mot alt det som
kan ødelegge eller forstyrre den. [Dyret] velger eller vraker av instinkt […]
hvilket bevirker at dyret ikke kan fravike den ordning som det er foreskrevet,
selv når dette ville være gunstig for det […]. Slik kunne en due dø av sult ved
et fat fylt med de beste kjøttsorter, og en katt på hauger med frukt eller
korn, selv om de begge utmerket godt kunne ha livnært seg med den føde som de
lar ligge, om de hadde bestemt seg for å forsøke.» (Discours sur l'origine et les fondements
de l'inégalité parmi les hommes, Amsterdam, 1755. Sitert efter
norsk oversettelse ved Turid Lillås: Om ulikheten mellom menneskene — dens
opprinnelse og grunnlag, Oslo, 1984, s. 40.)
[7] I 1716 kan en fransk forfatter stolt skrive at
mennesket nå «er blitt den virkelige despotiske hersker over alt levende». I
det 18. århundret blir Descartes' syn fulgt opp av
opplysningsfilosofene, blant annet er den franske Encyclopedien (Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des
arts et des métiers,
Paris, 1751—1772) preget av det tekniske nyttebildet av naturen. Og denne blir
igjen avløst av positivismen i det forrige århundret for hvem all kunnskap er
evne til teknisk makt eller til praktisk handling.
[8] Intervju med Jean-François
Terrasse, Le Nouvel
Observateur, 16.—22. januar 1997.
[9] Oslo, Tiden, 1996. Originalens tittel: Le nouvel ordre écologique. L'arbre,
l'animal et l'homme, Paris, Grasset, 1992.
[10] Se essayet «Miljøet i vårt århundre» i denne
bok, hvor Stones artikkel og de konsekvenser den har ført til, er mer utførlig
omtalt.
[11] Frankfurt am Main, Insel-Verlag, 1979. Svensk oversettelse: Ansvarets princip.
Utkast till en etik för den
teknologiska civilisationen,
oversatt av Per Carleheden, Göteborg, Daidalos, 1994.
[12] Bergson fremstiller
sin filosofi om bevisstheten og tiden i sitt hovedverk Essai sur les données immédiates de la conscience (1889), norsk
oversettelse ved undertegnede: Tiden og
den frie vilje. En undersøkelse av de umiddelbare indre kjensgjerninger,
Oslo, Aschehoug, Thorleif Dahls Kulturbibliotek, 1990, 2. opplag 1998.
[13] På dansk gjengitt med det uttrykksfulle ord
livsoppsvinget.